Het zit mij toch niet lekker al die vreemde geluiden.
Op internet kwam ik een leuke uitleg van Ronald Bouman tegen.
De werking van de koppeling wordt uitgelegd aan de hand van een dwarsdoorsnede van de verschillende onderdelen.
Gekoppelde situatie
Het vliegwiel(1) wordt met 6 bouten op het uiteinde van de krukas gemonteerd en draait met dezelfde snelheid als het toerental van de motor. Aan de buitenzijde van het vliegwiel(1) zit de starterkrans waarop de startmotor aandrijft. Op de koppelingsplaat(3) is met popnagels(4) een stroeve voering(2) aangebracht.In ruststand wordt de koppelingsplaat(3) met voering(2) door de drukgroep(5) tegen het vliegwiel(1) gedrukt. De drukgroep(5) zorgt er voor dat de koppelingsplaat en het vliegwiel een niet slippende verbinding vormen. Omdat in het midden van de koppelingsplaat(3) een vertanding is aangebracht waarmee deze over de priseas(10) geschoven wordt draait de versnellingsbak met dezelfde snelheid als de motor.
Het vliegwiel, de drukgroep en de koppelingsplaat vormen de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak.
Ontkoppelde situatie
Als het koppelingspedaal ingedrukt wordt de koppelingskabel(12) korter waardoor de onderzijde van de koppelingshefboom(11) (op de tekening) naar rechts gaat. Een veer op de hefboom(9) op het scharnierpunt van de koppelingshefboom(11) zorgt ervoor dat deze in ruststand weer naar links gaat.De bovenzijde van de koppelingshefboom(11) is met een borgveer(8) met het druklager(7) verbonden en dat zal als het pedaal ingedrukt wordt naar links bewegen. Het druklager(7) zal de vingers(6) van de drukgroep(5) indrukken waardoor de koppelingsplaat(3) loskomt van het vliegwiel(1).
Bij 2CV PartnerS heb ik een koppeling van het merk Valeo gekocht. Op de rechter foto staan twee druklagers afgebeeld. Uiterst rechts staat het Valeo druklager. Links het druklager van Herr Maurice. Zoals je kunt zien zit hier een aardig verschil in. Kennelijk zijn er ook andere firma's, zoals Luk, Tichtel en Sachs die 2CV koppelingen maken. Wat er nu in Addax gemonteerd zit weet niet. Aanstaande woensdag gaan Marco en ik de bak maar weer los halen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten