Maar net uit bed en Herr Maurice stond al voor de deur. Nu is het D-day.
Addax wordt vandaag officieel in gebruik gesteld.
Allereerst moet een heel ritueel worden gevolgd. De motor is hagelnieuw en is nog niet onder oliedruk geweest. Maar eerst een dubbel check. Zit alles vast ? Hierop bleef ik even het antwoord schuldig. Herr Maurice keek mij streng aan en gaf het bevel om alles te controleren.
Met de momentsleutel liep ik diverse onderdelen na. Het oliefilter werd gevuld met een halve liter olie. Gisteren speelde zich ook het olieritueel af. Lampje aan ? Lampje uit ? etc.
Het filter werd gemonteerd en Addax werd gestart. Herr Maurice ging koffie drinken en ik mocht 15 minuten met Addax spelen. Het blok der blokken moest 15 minuten met ongeveer 3500 Umdr./ Min lopen. Ik genoot van de "muziek" Hierna kregen wij nog meer inwijdingsrituelen.
Diverse sproeiers werden in de carburateur gemonteerd. Alleen sproeier 120 ontbrak. Hiervoor kwam 115 in de plaats.
Nu kwam het grote moment. Addax mocht de weg op. Ik moest 15 keer vol gas geven en dan de snelheid laten teruglopen tot ongeveer 40 kilometer per uur.
"Scheisse" Addax gaat niet in zijn vierde versnelling. De vier sprong automatisch terug.
Een hoop gekraak in de bak. Wat was ik teleurgesteld.
Herr Maurice vertelde dat je in zijn derde versnelling het motorblok ook kon inrijden.
Der Meister klom persoonlijk achter het stuur en gaf Addax flink op z'n donder.
Zo fel heb ik van mijn leven nog niet gereden.
Nu mag ik nog 40 kilometer rijden en dan worden de kleppen gesteld en wordt de olie ververst en het oliefilter vernieuwd.
Al met al is het een leerzame dag geworden.
Er moet nog zeer veel gebeuren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten