maandag 22 september 2008

Auspuff ( der Anfang )

"Frau Dremel" ist fast fertig.


Nu ik zo op internet loop te struinen gaat bij mij het kwartje vallen. Wij dachten klaar te zijn maar dat is niet juist. Met toestemming van Herr Maurice heb ik dit artikel overgenomen.

De tegendruk van een originele 2CV uitlaat is te groot. Daarom zorgt deze uitlaat ervoor dat de kracht van de motoren vanaf 650 CC met een nokkenas vanaf 6,8 mm afneemt.
Vanaf dit niveau motoren is een verbeterde uitlaat bruikbaar en zelfs aangeraden. In mijn geval “verplicht”.
Eigenlijk is de kracht van de motor afhankelijk van de tegendruk van het uitlaat systeem.
Herr Maurice heeft voor Simon Chance, een Brits 2CV Rallyrijder, een speciaal 710 CC motorblok ontwikkeld om een Raid in de Tunesische Sahara te rijden.
Met dit blok zijn metingen gedaan. Deze metingen zijn uitgezet in een grafiek. Deze metingen zijn met toestemming van Mr. Chance op het internet gezet.
Type : Citroen 2CV
Versnellingsbak : 2CV long ratio, tyre 135mm
Motor : 710 cc, 8: 1 compressie, 7,5mm/288° nokas, uitgerust met een Weber carburateur en een luchtfilter afkomstig van een Visa. Er waren geen indicaties dat een zandfilter werd gebruikt. Tevens werd een op gewicht gemaakt vliegwiel gebruikt voor hoge draaimomenten.

De motorlooptijd was ongeveer 1600 kilometer
Uitlaatsysteem:
1. Standaard uitlaatsysteem is niet verwerkt in de grafiek. Zie commentaar beneden.
2. Lege standaard uitlaatsysteem met grote diameter tussenbuis ( S ) aangesloten aan standaard torpedo en een uitlaat van een AK type
3. Grote expansiekamer met grote diameter tussenbuis ( S ) aangesloten aan standaard torpedo en een uitlaat van een AK-type.
Testdatum: 15-09-2003

De zwarte curve is de curve met de expansiekamer. De rode curve is de curve met de lege standaard uitlaat.
Power curve in comparison / Leistungskurve im Vergleich





Drehmoment curve / Torque curve


Commentaar :
1. Met de standaard uitlaat is de acceleratie traag, de motor weigerde in zijn tweede versnelling te accelereren. De acceleratie stopte bij 5000 RPM. Dit was het hoogst bereikte toerental.
2. Met de lege standaard uitlaat ging de acceleratie in de tweede versnelling beter. Hier werd een toerental van 5500 RPM gemeten. De carburateur werd hiervoor aangepast.
3. Met de expansiekamer etc. werd in de tweede versnelling een toerental van 6000 RPM gehaald en een snelle acceleratie. Een verdere aanpassing in de carburateur was hiervoor nodig.
Het commentaar van de heer Chance:
De uitlaat is iets luider dan een standaard uitlaat. De uitlaat heeft een “metalen” klank. De combinatie met het Visafilter en de expansiekamer zorgt ervoor dat het geluid aangenaam is om te rijden.
Boodschap van de heer Chance:
In de vierde versnelling hoef ik niet meer terug te schakelen om te versnellen. Zie artikel: http://www.citroentuning.de/leistung.html

De boodschap van Simon Chance: "Niet telkens te hoeven terugschakelen." sprak Lida bijzonder aan. Voor ons is Simon Chance geen onbekende, hij bestelde als een van de eerste de sensor-flens, in het 2CV Raid rijden met andere woorden waarom zouden wij het wiel opnieuw uitvinden.

Geen opmerkingen: