Geduld is een schone zaak.
Af en toe vraag ik mijzelf af of ik wel "normaal" ben.
Als je het "arbeidsloon" meetelt dan kosten boven afgebeelde bobines een godsvermogen.
Er gaan maar 10 druppeltjes transformatorolie per keer in.
Exact twee jaar geleden heb ik al eerder iets op mijn blog gezet.
Het lijkt erop of dat de firma Ducellier uit Frankrijk ook zijn productiecapaciteit naar China heeft overgeheveld.
Bij de rechter bobijn, ja, ja een Ducellier, zit de min zelfs aan het linker pootje.
Geen enkele is hetzelfde.
"Made in France", maak dat maar een ander wijs !
De uitvinder van het "bakeliet" is een Amerikaan van Belgische origine, namelijk Leo Baekeland.
Bakeliet heeft namelijk een hoog vermogen tot electrische isolatie.
Nee, laat die Belgen maar schuiven.
In één bobine zat zelfs geheel geen olie. Dit kan en mag uiteraard niet. Transformatorolie heeft een isolatie- en koelfunctie. De gemiddelde leeftijd waarop storingen beginnen is 18 jaar.
Daar mijn wagenpark ouder is dan 18 jaar vind ik deze storingen niet vreemd.
De kwaliteit van de olie daalt naarmate de bobine langer in dienst is.
In het onderhoudsboekje van de 2CV kan ik hier niets over terugvinden.
Laat ik dan maar als eerste beginnen. Wil men storingen aan de bobijn voorkomen, wissel om de 15 jaar de transformatorolie.
Dit geldt alleen nog voor eigenaren die een schroefje in de bobine hebben.
De huidige nieuwe bobine heeft dit niet meer !
De testgegevens zijn tot op heden positief.
Eerlijkheidshalve zeg ik erbij dat ik ook bijzonder gecharmeerd ben van de "Hochleistungszündspule" van Der Franzose. Deze heeft ons tot op heden niet in de steek gelaten.
Tussen het druppelen door wordt de compressor onder handen genomen.
Hier was sprake van metaalmoeheid.
Het schuifstekkertje was spontaan afgebroken.
Even solderen en het milieu is weer gespaard.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten