vrijdag 18 maart 2011

Historische kentekens.

De status van mijn WhatsApp heb ik veranderd in: "Doing research".
Om in een "Umweltzone" te kunnen rijden zijn er ontheffingen.Gelukkig maar want hier ben ik dol op. Ik lees dat: "Indien uw oldtimer in Nederland geregistreerd is, een datum eerste toelating heeft van vóór 1 januari 1978 en het voertuig voorzien is van Nederlandse historische kentekenplaten ( de donkerblauwe ) heeft u dus geen Umweltplakette nodig. Indien ik binnen de "Umweltzone" zou parkeren dan dien ik een kopie van mijn Fiva Identity Card duidelijk zichtbaar achter de voorruit te plaatsen. Wat zijn nu precies historische kentekenplaten ?
De historie van de Nederlandse kentekenplaat gaat terug tot 1898, waarin Nederland als eerste land ter wereld met een nummerbord kwam.
Voordat de blauwe kentekenplaat wordt afgegeven, wordt gecontroleerd of op het voertuigbewijs een datum van toelating van voor 1 januari 1978 vermeld staat en het kenteken bestaat uit een combinatie van 4 cijfers en 2 letters. Als aan alle eisen is voldaan mag een ongelimiteerd aantal platen gekocht worden. Blauwe kentekenplaten zijn voorzien van een keurmerk bestaande uit de Nederlandse leeuw en de tekst 'RKM'. Het keurmerk, en met name het volgnummer, moet duidelijk herkenbaar blijven, want aan de hand van dit volgnummer kan de maker van de kentekenplaat achterhaald worden.
Bestudering van de kentekenplaat van Addax levert het volgende op. Het is een productieplaat, dun aluminium, voorzien van blauw folie, met opgelegde witte cijfers en letters. Op deze plaat zit geen Nederlandse leeuw en de letters RKM ontbreken. Nee dit heeft niets te maken met een cultureel erfgoed.
Vanmiddag ga ik op zoek naar de Nederlandse leeuw. !


Geen opmerkingen: