dinsdag 9 maart 2010

Luchtfilter

Het past allemaal precies. Waarom makkelijk doen terwijl het moeilijk kan. Grappig als je perse een uitsparing voor het reservewiel wil hebben in de motorkap. Het oog, de mijne, wil ook wat ;-)Nu ik deze foto weer zie doet mij dit denken aan "Interceptor" mijn oude viercilinder eend. In deze auto zat een GSA 1300 blok. De motorkap kon door het luchtfilter niet dicht. Met behulp van een K&N filter gelukte dit wel. Op diverse forums kwam je de probleemstellingen tegen. Mag er nu wel of geen carterontluchting onder de motorkap. Volgens één RDW-keuringsmeester mocht het niet. De "gassen" komen dan in de motorruimte vrij. Om eventuele problemen te voorkomen hebben wij het volgende erop gevonden. De bovenste slang van de olievulpijp gaat direct naar de "oil-catcher " Hier vandaan gaat de slang naar het luchtfilter. De firma Van den Bergh had een handige luchtfilterpijp met carter aansluiting in zijn programma
Een en ander bevindt zich nog in de testfase. De "oil-catcher" is een potje van het Kruidvat. Hierin heeft vitamine C gezeten. Door dit potje loopt een pvc buis, een doodgewone electricteitspijp, merk Wavin, kema-keur, 3/4 ", 19 mm, welke aan de onderzijde open is. De olie loopt als het goed is nu direct het potje in. Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoeveel olie door de slang loopt. Om het geheel een professioneel karakter te geven heb ik een K&N sticker op het potje geplakt.
Er zijn diverse modellen "oil-catchers" in de handel. Zij gaan wel tot twee liter. Ik hoop niet dat de Ultima Ratio Regum deze hoeveelheden gaat uitspuwen. Morgen verwacht Marco de nieuwe bobine van Addax binnen.
Ik sta te popelen om het geheel uit te testen.

1 opmerking:

Senor Henrique zei

Hi Cees,
als je nog vitaminepotjes nodig hebt?Ik spaar ze wel voor je!
Leve de Willy Wortels!

Ciao,

Huib