dinsdag 22 april 2008

SKF

De keurmeester had besloten om de eend van onze dochter af te keuren. De wiellagers waren rondom hoorbaar en dat mocht kennelijk niet van de RDW ( Rijksdienst voor het Wegverkeer )
Daar ik toch voor Addax nieuwe wiellagers nodig had besloot ik een bezoek te brengen aan Bernard Sanders, aandrijftechniek, gevestigd Lekstraat 184 te "s-Gravenhage. Aldaar krijg ik een hele uitleg hoe SKF werkte. Je had namelijk een industriële kant en een automotive gedeelte. Dit om elkaar niet te beconcureren. Ik dacht "even" wat wiellagertjes te kopen maar dat viel in de praktijk bitter tegen. "Wat voor een lager zoekt U meneer ?" " "Ik zoek een wiellager van een 2CV SKF 35/72/27 mm " "Dat staat niet in onze computer, weet U een nummer ? " Toevallig had ik het oude "versleten" wiellager bij mij. Met pijn en moeite kon ik het nummer lezen: 431700 A. "Nee, deze hebben wij niet op voorraad" "Momentje wij gaan even het hoofdkantoor in België bellen." Ja, ze liggen in België op voorraad. Hoeveel wilt U er hebben. Vier? Ja, die zijn er." Heel bescheiden vroeg ik naar de prijs. "Ogenblikje" ........111,09 Euro bruto per stuk.
Ik kreeg bijna ter plaatse een hartaanval.
De man vroeg van welk bedrijf bent U ? Ter plekke verzon ik een fictief garagebedrijf. Hoeveel wiellagers denkt U per jaar te kopen. Zonder schroom zei ik: " Twintig" . Dan wordt voor U de prijs: 67 Euro netto. De man straalde met deze "super aanbieding". Zelf had ik hooguit 30 Euro in mijn hoofd.
De man vervolgde: " Dan heeft U "verse" lagers uit België vanaf de fabriek. Als de SKF lagers 5 jaar lang op een schap liggen dan is het vet "vergaan", je kunt ze dan weggooien".
Toen knapte er iets in mij en gedesillusioneerd verliet ik de "authorised dealer"

Geen opmerkingen: